De Adem

De adem is de essentie van ons bestaan. Bestaan is beweging en energie. Naast voeding is de adem onze belangrijkste bron van energie. We kunnen een paar dagen zonder eten, een paar uur zonder drinken, maar zonder adem……..houdt niemand het lang vol. Ademen is bewegen en beweging is ademen (Ilse Middendorf, adempedagoog).

Onze adem onderscheidt zich in één opzicht van alle andere lichaamsfuncties. Net alle andere lichaamsfuncties is ademen een onbewust proces, de adem stroomt vanzelf. Maar bij de adem is het ook mogelijk hem onder controle te brengen van onze wil. Denk maar aan de speciale ademtechnieken bij sporten of een bevalling. Dit kan een positieve werking hebben, maar vaak leidt de invloed van ons denken juist tot ademproblemen. Het controleren van de adem gaat maar voor een bepaalde tijd. Uiteindelijk keert de adem, gelukkig, altijd weer terug naar zijn eigen natuurlijke ritme.

 

In de yogales leren we om onze ademstroom te observeren, zonder er iets aan te veranderen. We laten de adem komen, we laten de adem gaan en dan laten we de adempauze toe (Ilse Middendorf). Hierdoor komt de adem vanzelf tot rust, het natuurlijke ritme keert terug. De adem zal je veel leren over jezelf, hij weerspiegelt je manier van leven.

 

Druk van buiten of van binnen (gedachten/emoties) veroorzaakt spanning in het lichaam, waardoor ademen moeilijker gaat. Maar ook een te ontspannen(futloos) lichaam heeft moeite met ademen. De kriya’s /asana’s zorgen voor een gezonde, elastische lichaamsspanning (zacht en krachtig), die ruimte biedt aan de adem. De oefeningen maken je tevens bewust van de 3 ademruimtes in het lichaam (onderste, middelste en bovenste). Je leert deze samen te gebruiken (de volledige yoga ademhaling), waarbij dus het gehele ademhalingsstelsel betrokken is. De adem zal dan optimaal stromen en jij voelt je weer vitaal!