De yogales omvat vele elementen uit de traditionele yogavormen, zoals natuurlijk de houdingen, ademhalingsoefeningen, concentratie en meditatie. Het is een rustige vorm van yoga met veel aandacht voor de adem en ontspanning. Geschikt voor iedereen: jong en oud, beginner en gevorderde. De oefeningen worden gedaan, in volle aandacht, liggend, zittend en staand op de mat.  Ze maken je bewust van de grenzen en de mogelijkheden van jouw lichaam. Yoga is niet prestatiegericht. Je hoeft je niet te vergelijken met anderen. Iedereen neemt de houding aan die bij hem/haar past. Door de prestatiedrang los te laten en je aandacht volledig bij jezelf te houden, zal je vanzelf meer ontspannen.

 

Begin

De yogales begint altijd met een moment van rust, zodat je de tijd hebt om de overgang te maken van de drukte van alledag naar de innerlijke stilte. Ook tijdens de les zijn er momenten van rust, zodat je het effect van de oefeningen op lichaam, geest en de adem kunt observeren.

 

Kriya’s en asana’s

Kriya’s zijn dynamische oefeningen, die worden uitgevoerd op het ritme van je eigen ademhaling. Wanneer adem en beweging harmonieus samengaan heeft dit een kalmerend effect op de geest. Je hele wezen komt weer in balans. De kriya’s maken ruimte in het lichaam, zodat de adem (energie) weer vrij kan stromen. Ze zijn een goede voorbereiding op de asana’s.

Asana staat voor een nauwkeurig aangenomen lichaamshouding, die je enige tijd aanhoudt. Gedurende die tijd blijft je aandacht bij het lichaam en de adem. Zo leer je de grenzen en mogelijkheden van je lichaam kennen en accepteren. Na verloop van tijd zullen de oefeningen steeds gemakkelijker gaan, de grenzen van het lichaam verschuiven. Niet door inspanning, maar juist door ontspanning!

 

Pranayama

De adem speelt bij de kriya’s en asana’s een belangrijke rol. Denk maar aan het ademritme dat het tempo van de kriya’s bepaalt. Daarnaast vertelt je adem je hoe het met je gaat. Span je jezelf teveel in (je gaat over je grenzen heen) dan zal de adem versnellen of je gaat de adem vasthouden. De ademoefeningen leren je de adem te observeren en te beheersen. Het natuurlijke ademritme herstelt zich en je gehele ademhalingsstelsel wordt geactiveerd. Waardoor je geestelijk en lichamelijk welzijn zal verbeteren.

 

Ontspanning/ Meditiatie

De yogales wordt afgesloten met een diepe ontspanning/ meditatie. Door het lichaam te observeren word je je bewust van eventuele spanningen. Dit is de eerste stap om tot een diepere ontspanning te komen. Wanneer lichaam,  geest en de verbindende schakel daartussen, de adem, tot rust zijn gekomen volgt een geleide meditatie. Deze leid je naar de Innerlijke Stilte, die de verbinding met je ware Zelf mogelijk maakt. Voor even vergeet je de wereld om je heen,  je lichaam,  je gedachten en emoties,  je adem. Dat is yoga, rusten in jezelf!

 

 

Yoga op de mat

Yoga op de stoel

Wanneer mensen moeite krijgen of hebben om de oefeningen op de mat uit te voeren is  stoelyoga een goede keuze. Voor iedereen is het van groot belang te blijven bewegen en regelmatig te ontspannen. Het bevordert ons lichamelijk en mentaal welzijn. Tijdens de stoelyogales worden de oefeningen in een rustig tempo en met volle aandacht gedaan, terwijl je zit op een stoel en hierdoor wordt ondersteund. Iedereen kan meedoen ongeacht leeftijd en conditie.

De yogales op de stoel bevat dezelfde onderdelen als de yogales op de mat, alleen wordt alles nu zittend op de stoel uitgevoerd.

 

Je bent van harte welkom voor een proefles om zelf te ervaren wat yoga jou kan bieden!